Hoe gaat het met jouw bedrijf? Voordat je nu alle verkoopcijfers en andere details van het laatste kwartaal erbij pakt, de vraag gaat minder over de prestatie van je bedrijf in de rest van de wereld, en meer over de innerlijke werkingen. Probeer je bedrijf te zien als een machine, en je organisatie, kantoorflow en werknemers als tandwielen die alles draaiende houden. Hoe hou jij alles gesmeerd; met een vlootschouw, wellicht? En hoe is jouw HR cyclus?
De werkplek(ken)
Laten we allereerst even kijken naar de praktische zaken. Je kantoor, bijvoorbeeld; hoe ziet dat eruit? Is het een fijne omgeving voor jou en je werknemers die de kernwaarden van je bedrijf ook reflecteert? Architectonisch gezien kan je natuurlijk weinig aan de ruimte veranderen, maar je kan er wél voor zorgen dat er een natuurlijke flow ontstaat. Het is ideaal als je werknemers een open ruimte hebben waar ze op hun eigen manier hun werk kunnen doen. Ook is het heel belangrijk om genoeg natuurlijk licht te hebben—of, als dit architectonisch niet mogelijk is, een goed alternatief. Genoeg goede (daglicht)lampen, bijvoorbeeld, en genoeg planten voor frisse lucht en een gezellige sfeer. Je zou het misschien niet denken, maar een kantoor waar mensen zich thuis en ontspannen voelen promoot een veilig gevoel én productiviteit. Echt waar!
Win-win
Dus, hoe behandel je de mensen die momenteel rondlopen in je kantoor? Wellicht ben jij, of is je bedrijf, nog van de oude stempel. Die stempel die draait op tweejaarlijkse functioneringsgesprekken en prestatiedruk, met een beetje angstcultuur? Wellicht is het goed om je omgang met werknemers en je HR cyclus goed onder de loep te nemen. Veel moderne bedrijven gebruiken iets genaamd een vlootschouw. Dit is iets wat, in traditie, afstamt van zeilschepen uit de 17de eeuw. Elke dag, zeker na een heftige storm, werd er bij alle bemanningsleden gecheckt of ze oké waren (en er überhaupt nog waren). Nu is er bij een kantoor of ander bedrijf iets minder risico op een heftige zeestorm, maar het principe blijft hetzelfde. Bij al je werknemers weten hoe het met ze gaat, wat ze bezig houdt en wat ze nodig hebben om hun prestaties te verbeteren, zal ervoor zorgen dat hun prestaties ook daadwerkelijk omhoog gaan én ze gelukkiger zijn in je bedrijf!
Goed voor je bedrijf én werknemers zorgen is dus een win-win. Het zal beter gaan met de prestaties én met je werknemers. Succes!